7/05/2016

Pic del Port de Siguer (2638)

Excursió circular a la vall de Rialb (Andorra), feta al juny del 2016, on vam fer el pic del port de Siguer. Paga molt la pena per les vistes que es tenen des del port de Banyer i el port de Siguer, tot i que nosaltres ens vam trobar força boira a la part francesa. En resum: uns 10 Km de marxa, 900 md i unes 6 h.

DESCRIPCIÓ:

Accés: des d'Ordino cal agafar la carretera que porta al Serrat, i passat el poble a uns poc metres trobem un revolt a la dreta que mena al Parc Natural de Sorteny. Ampli aparcament.

Ruta: agafem el camí senyalitzat (NE) que surt a l'esquerra de l'aparcament, marcat gairebé tot el camí amb marques grogues. Pujada entre bosc, deixant una zona de pícnic amb barbacoes. Poc després la vall s'eixampla a l'indret conegut com La Rabassa, on trobarem una indicació a mà dreta que baixa fins al refugi guardat de Sorteny. Nosaltres seguirem recte tota la vall, on veurem de lluny el refugi de Rialb.

El camí deixa el refugi de Rialb a l'altra banda del riu, a mà dreta. Fixem-nos en el torrent i la vall que queda just per sobre del refugi a la dreta (E), doncs porten al port de Banyell.

En els planells de Rialb, passat el refugi, veurem un primer desviament a mà esquerra (NW) que mena cap a la portella de Rialb. Això per als que vulguin fer l'imponent Font Blanca (2904) que s'aixeca a la nostra esquerra.

Uns metres més amunt ens trobem  una cruïlla: a la dreta (E-SE) tenim el caminoi que es dirigeix cap al port de Banyell (el que vam agafar nosaltres), i el de l'esquerra (NE) porta cap al port de Siguer. Per fer-vos una idea del camí de tornada per aquest port: queda just per sobre de la barraca molt propera a la bifurcació (mà esquerra), amagat per les estribacions que baixen del pic del port de Siguer.

El camí fins al port de Banyell no té gaire pèrdua, però són poques les fites que hi ha. En tot cas la petita coma queda tancada a la dreta pel turó del Forn i al fons a la dreta per la serra del Forn, que conforme anem avançant ens serà més fàcil identificar. El port de Banyell pròpiament queda un xic amagat pel cim del Solanet, a la nostra esquerra, i que forma canera amb el nostre objectiu. Prepareu càmeres: les vistes de l'estany de Solanet des del coll són ben boniques. Veureu a les fotos la boira densa que gairebé el tapaba.

Un cop al coll girem a l'esquerra (NW) sense pujar al pic de Solanet. El camí es perd, però l'orientació és clara. Continuem doncs pel vessant francès: molt poques fites però. Nosaltres no ens vam complicar fent la cresta, que en principi no semblava complicada. Un cop al cim del port de Siguer les vistes tornen a ser espectaculars: per una banda l'estany esmentat, i per una altra amb l'estany blau sota l'imponent pic de Thoumasset.

Per descendre us aconsellem que pareu atenció per on van les fites: baixar pel dret ens va semblar difícil per a nosaltres. Aquestes fites es decanten a mà esquerra des del cim, busquen la banda andorrana més assequible, fins arribar un altre cop  a la carena. Aquí les fites i els rastres de camí van ara pel vessant francès i després busquen l'andorrà. Us aconsellem un altre cop que no us compliqueu fent la cresta.

Finalment arribem al port de Siguer amb una fita monolítica. Veureu a les imatges que la boira va pujar finalment des de França i va passar a l'altre cantó, però des del port fins a la barraca i la bifurcació  (port Siguer/port Banyell) que ja coneixem el camí és força fressat.

Només cal ara anar desfent el camí que baixa la vall de Rialb fins al pàrquing.

Temps:

-Des del pàrquing fins al port de Banyell: 2.40 h
-Fins al pic del port de Siguer: 3.15 h.
-Novament fins al pàrquing: 5.45 h.

Començament de la vall de Rialb

Refugi de Rialb.
 El camí cap al port de Banyell flanqueja la muntanya de darrera.

Al fons el port de Banyell

Des el camí que puja al port de Banyell, la Mariona ens indica el pic del port de Siguer

Port de Banyell (mirant cap a França)

Pic del Port de Siguer des del camí que voreja el pic de Solanet

El camí esmentat.

Estany de Solanet

Pic del port de Siguer amb el Font Blanca darrera

Vista de l'estany Blau des del pic.

Carenejant cap al port de Siguer

Vista imponent del port de Rialb (a l'esquerra del Font Blanca) i dels planells de Rialb

Fita del port de Siguer
Vistes de la vall de Rialb baixant des del port de Siguer