8/27/2014

Pessons i Montmalús

El dissabte 16 d'agost del 2014 van realitzar una ruta circular pel circ dels Pessons i el circ dels Colells, sortint des l'estació d'esquí de Grau Roig. Excursió d'uns 12 km, amb més de 1.000 m de desnivell acumulat i unes 6.30 h de marxa.

FOTOS:

Estany primer

Part alta dels circ dels Pessons
Camí de pujada en ziga-zaga cap al coll dels Pessons

Estanys dels  Pessons des del coll dels Pessons

Estany i refugi de Montmalús

Cim del Montmalús. A l'esquerra Cim del Pessons

Cim del Montmalús des de la pista de tornada

VÍDEO:

TRACK:
                                                                Descarrega't el track aquí.

DESCRIPCIÓ:

Accés:

Des d'Andorra la Vella cal agafar la carretera que va cap a França, passar Soldeu i l'accés al túnel d'Envalira (no agafem el túnel!). Poc després prendrem el ramal a mà dreta que porta a les pistes d'esquí de Grau Roig. Deixeu el cotxe a la part baixa de l'estació.

Ruta:

Per no confondre'ns cal fixar-se en la part de l'estació que queda a prop del bosc (S). Poc després del telecadires del Cubil (hi ha un rètol als remuntadors) veurem una pista (W) que a mà dreta passa per un restaurant i s'enfila en direcció (SW) cap a l'estany primer (indicat a l'inici de la mateixa). A mà esquerra (SE) ve la pista del circ dels Colells que ens servirà per completar el circuit.

Seguim la pista que va cap a l'estany primer (hi ha un altre restaurant ben xulo adalt). Tenim la possibilitat de fer drecera per un camí ample que surt a mà esquerra poc després de l'inici de la pista: indicat i amb punts blaus. Atenció: si trieu aquesta opció seguiu els punts blaus que deixen després el camí per internar-se roques amunt dins el bosc fins l'estany primer. Nosaltres però no vam agafar la drecera.

Arribats al primer estany hem de seguir per la seva esquerra les marques del GR i no deixar-lo fins la collada del Pessons. Aquest recorregut no presenta cap problema d'orientació. Passarem pels diferents estanys d'aquest circ.

A la collada arribem aproximadament amb tres hores i al pic dels Pessons en mitja hora més. Aquest és evident en tot moment i el pujarem caranejant des del coll cap a l'esquerra. Des del cim tenim vistes impresionants de les muntanyes de la Cerdanya i de la vall del Madriu. Al peu mateix del pic dels Pessons està l'estany de l'Illa.

Per tancar la ruta circular cal seguir les fites que ressegueixen la carena (SE). L'orientació es pot complicar un xic a prop del cim de l'Àguila o Ríbuls (a l'Alpina té tots dos noms), doncs hem de baixar una canal per evitar els cims pedregosos que són la continuació natural de la carena. Atenció: al track veureu que hem dubtat en aquest punt. Cal fixar-se bé en les fites i tenir present que la canal herbosa que hem de baixar queda sobre l'estany del Montmanlús i el seu refugi, a la vessant Sud de la carena (mirant a la Cerdanya doncs). La canal tindrà uns 100 m i només cal baixar xino-xano parant atenció en posar els peus en les petites terrasses de terra.

Baixada la canal el camí és evident: voreja un parell de cims pedregosos fins tornar a enfilar-se a la carena que ens porta cap el Montmalús. Aquí arribem aproximadament en unes 5 h ben entretigudes. Gaudiu de les vistes a banda i banda!

El descens no presenta cap complicació: arribats al coll de Montmalús, seguim el camí (N) que baixa pel circ dels Colells fins a un petit estany que es veu des del cim. Aquí, si agaféssim el camí de l'esquerra (GR, NW) podríem retornar a l'estany primer del circ dels Pessons. La nostra ruta passa per la pista de la dreta, que en poc temps ens deixa a l'estació d'esquí.