6/25/2014

Puig de les Borregues

Excursió circular feta el 22 de juny del 2014. Sortida del refugi de Vallter fins al puig de les Borregues i tornada per la coma de Fresers. Llarga però variada: 15 km de marxa, 1100 m de desnivell acumulat i unes 6 h de marxa. Les fotos són robades d'altres sortides nostres, doncs no vam carregar la bateria de la càmara :)

FOTOS:

Coll de la Marrana amb el Bastiments al fons (foto d'una anterior excursió)

Vista imponent del Gra de Fajols des de l'altra banda de Vallter (foto d'una excursió anterior)

TRACK:

Atenció: el track de tornada presenta una petita anomalia. Veureu que just al peu del coll de la Marrana (vessant Fresers) hi ha un salt. No ens vam moure del lloc: només vaig apagar i encendre el GPS durant un descans. La ruta no té però pèrdua. Hem de seguir fins al coll. Podeu descarregar-vos el track aquí.

DESCRIPCIÓ:

Accés:
A Ripoll agafem el desviament a St. Joan de les Abadeses i Camprodon. Aquí seguim a l'entrada del poble la indicació cap a Setcases, i un cop al poble ens desviem cap Vallter 2000. En una de les últimes corves pronunciades veurem espai per aparcar i el rètol cap al refugi (al marge esquerra de la carretera).

Mostra Refugi de Vallter en un mapa més gran

Ruta:
Si no hem matinat gaire veurem cotxes aparcats. Seguim les indicacions cap al refugi, al qual arribem per pendent moderada i a la dreta del riu en uns 20  minuts. Des del refugi hem d'agafar l'ampla pista (W) que voreja el Gra de Fajol per la seva dreta, amb marques del GR 11. Arribar al coll de la Marrana no té cap pèrdua, doncs sempre tindrem a la nostra esquerra aquesta imponent muntanya.

El coll de la Marrana es troba entre el Gra de Fajol i la piràmide del Bastiments. El coll el podem pujar per la dreta o per l'esquerra d'un avançament rocós. Hi som a dalt de tot en aproximadament 50/60 minuts. La direcció a prendre no té tampoc cap complicació, doncs es tractarà de seguir la carera del Gra de Fajol cap a S: no cal pujar a aquest cim és clar. La forma més fàcil i còmode de pujar a la carena aquesta des del coll és fixant-se en un camí que trenca en diagonal d'esquerra a dreta. Però nosaltres vam començar a pujar pel dret. Arribem finalment al coll de la coma de l'Orri.

Des del coll de la coma de l'Orri podem veure tota la carena i cims secundaris que seguirem fins al puig de les Borregues. Seguint camí fressat no cal pujar a tots aquests. El penúltim cim abans del de les Borregues el podem vorejar per la dreta (el camí no es veu bé des d'un principi, però es troba de seguida).

A les dues hores i quart som al puig de les Borregues i continuem la nostra marxa carenosa :) fins pràcticament al coll que hi ha al peu del Fontellera. La baixada clàssica cap al refugi de coma de Vaca passa pel torrent que ve d'aquest coll, i que es junta amb un camí en zig-zag que ve del coll dels Tres Pics. Atenció: aquest descens és una mica trenca cames i passarà factura.

No cal arribar al refugi si no volem. Nosaltres teníem certa pressa per l'amenaça de pluja. La tornada és tan evident com el camí fins aquí: prendrem direcció generalment N cap al coll de la Marrana. En gairebé tot moment ens servirà de guia la piràmide del Bastiments. Resseguirem doncs durant tot el recorregut el GR 11.7.

A gairebé uns 300 m de desnivell del coll de la Marrana seguirem les marques del GR cap a la dreta (N). No ens confonguem amb el camí que continua a l'esquerra cap a Tirapits (tampoc tindria més complicació, perquè es junta amb el sender que va de Tirapits al coll de la Marrana).

Al coll de la Marrana arribem en unes 5 hores i poc més. Dèiem que és una excursió fàcil, però el fet de pujar primer fins al puig de les Borregues, després baixar fins a la coma de Fresers i pujar-la tota fins al coll de la Marrana és cansat. I la tornada fins al refugi de Vallter el fem desfent el camí de tornada.

Temps:
-Des de l'aparcament al coll de la Marrana: 50/60 min.
-Fins al puig de les Borregues: 2.15 h.
-Fins al coll de la Marrana novament: 5.15 h.
-I fins l'aparcament: 6 h.