12/22/2012

Puigmal

Excursió feta fa un parell de tardors. És una clàssica al Puigmal: circuit circular des de Fontalba fins al cim, baixant per la coma de l'Embut fins a Núria, i novament a Fontalba. L'opció a la inversa és més dura.  Així doncs: 14 Km de ruta, uns 1300 m de desnivell acumulat, tot en unes molt tranquiles 6.30 h que es poden escurçar si no us atureu tant com nosaltres. Ideal per fer amb raquetes la pujada (no el circuit circular), amb l'inconvenient de l'accés per una pista tant llarga.

FOTOS:

Puigmal des de Fontalba

Alberg Puig de l'Àguila

Pujant des de Fontalba

Vistes de la Coma del Clot

Cim del Puigmal

Coma de l'Embut

Baixant de la Coma de l'Embut

Santuari de Núria

Barraca de Gombrén

Roc de la Fita

TRACK:

Podeu consultar el track aquí.

DESCRIPCIÓ:

ACCÉS:  C-17 passant per Vic i Ripoll. D'aquí a Ribes de Freser, on prenem direcció a Queralbs. Arribem al poble i a l'entrada a mà dreta tenim indicada la pista al coll de Fontalba (d'uns 11 km, en més o menys bon estat i ampla). Pàrquing on trobareu força cotxes. (Enllaça Google Maps aquí)

RUTA: a Fontalba ens trobarem un GR senyalitzat (NW) que fa una gran corva a la baga de Fontalba, i per on tornarem. Nosaltres ens hem de fixar en un camí molt fressat i evident (W) que careneja fins al cim de la Dou. Després del cim de la Dou baixem a un coll a mà dreta del qual hi ha un petit estany o bassa, i continuem per l'ampla carena tenint sempre a la nostra dreta la coma de Fontalba. La pujada és còmoda fins al mateix Puigmal (2911)

Nosaltres ens vam trobar amb força vent. La neu va aparéixer al mateix cim i de baixada. Aquesta la vam fer en direcció (NE) per camí també evident i cercant un petit coll, sota el qual davallem cap a la coma de l'Embut. També hi ha l'opció de resseguir la carena del Puigmal cap a N i baixar per un camí  en zig-zag prop de la collada d'Er (entre Puigmal i i Puigmal Petit del Segre). En el sender que vam fer nosaltres ens vam calçar els grampons per precaució, perquè la neu estava una mica gelada. Aquí la pendent és més acusada que la pujada des de Fontalba. Conforme anem baixant la gran mole del Puigmal del Segre queda davant nostre i després a mà esquerra. A mà esquerra veurem també (cap als 2500) un pluviòmetre.

Un cop a la coma resseguim el torrent. El camí és clar, i si hi ha neu acostuma a estar trepitjada. Per cert el contrast de tot el recorregut és molt interessan: si la pujada era més aviat ermada, aquí anirem baixant per una vall verda. Més tard, si esteu atents al mapa veureu que gairebé ja a la vall de Núria teniu dues alternatives (cruïlla): o bé baixar pel Pla de l'Ortigar (E) o continuar cap a l'esquerra (NE) per un caminoi amb algunes marques (dins bosc i sota uns grans rocs). Arribem així a un indicador del camí a Finestrelles. Nosaltres hem de girar a la dreta de forma ben clara, cap al santuari de Núria que es veu perfectament.

Pels que feu l'itinerari a la inversa: la ruta passa per la zona d'acampada, a prop del restaurant Cabana de Pastors i darrera del santuari. Nosaltres arribem a Núria i aprofitem per dinar.

A Núria cal fixar-se en l'ermita de Sant Gil, prop de la qual surt el sender molt ben senyalitzat que mena cap a Queralbs i cap a Fontalba (GR 11, i en direcció S). Ens trobarem un indicador a la cruïlla d'aquests dos destins. Nosaltres agafem el de la dreta (Fontalba). A partir d'aquí és cosir i fer ampolles: passarem per la solitària coma de Gombrén amb la seva barraca, pel Roc de la Fita (bonic perquè està ple de fites esculturals) i ja sense pèrdua a Fontalba.

TEMPS (molt aprox., i que es pot escurçar a bon ritme):