11/04/2012

Pic de la Burna

Aquesta és una excursió a un dels indrets més amagats d'Andorra, solitaris i salvatges. Des del petit poble de Llorts es puja als estanys de l'Angonella, i des d'aquí es poden fer diverses ascensions. Nosaltres vam optar per una ben senzilla: el pic de la Burna (2658). L'única dificultat està en els seus 1300 m de desnivell en només 5 km. Nosaltres la vam fer el 3 de novembre del 2012, amb una mica de neu a partir dels 2300 m.

FOTOS:

Borda de la Mollera

Pujant pel sender

A la sortida del bosc

Casamanya al fons

Últim tram abans d'arribar al refugi

Refugi de l'Angonella

Pont passat el refugi

Estany de Més Avall (Angonella)

Petit estanyol. Cim de la Burna (pic a la dreta de la foto)

Clots de l'Estany de Més Avall

Cim de la Burna emboirat

Baixant. Estany de Més Avall i, entre la boira, Estany del Mig

Riu a prop del refugi amb el Casamanya al fons

Salt d'aigua baixant del refugi

TRACK:

Us podeu descarregar el track aquí.

DESCRIPCIÓ:

ACCÉS: des d'Andorra la Vella anar en direcció La Massana i Ordino. Continuar fins al poble de Llorts. A la plaça de l'església, al costat d'un petit pàrquing, agafeu un carrer costerut on de seguida trobareu les indicacions d'un GR en direcció als estanys de l'Angonella.

RUTA: durant gairebé la totalitat de la ruta seguirem aquest GR, amb marques vermelles i blanques i també marques grogues (en general sentit NW fins arribar al refugi). Millor portar un ritme còmode, doncs el desnivell és constant. Un cop deixem el poble ens endinsem en un bosc de pi vermell . Uns 40 minuts després ens trobarem a l'indret anomenat Bordes de la Mollera. És un lloc ple de molleres com el seu nom indica. Nosaltres no vam veure les bordes de pujada, sí de baixada, doncs queden bastant amunt tapades pels arbres. Trobarem, això sí, una borda antiga molt ben conservada al marge del camí, amb uns prats a l'esquerra. Del bosc de pi vermell entrarem en un altre de pi negre. El riu queda enclotat una bona part del camí, fins que sortim del bosc a uns grans prats. A l'esquerra ens queda el serrat dels Obacs. Si mirem enrera podrem veure una panoràmica ben xula del Casamanya.

Cap als 2100 m hem de pujar en zig-zag un petit esglaó rocós, on veurem un salt d'aigua a mà dreta. Aquest esglaó té uns 100 m de desnivell, passat el qual se'ns obre tot un circ d'aspecte agreste i solitari. A mà dreta queda el petit refugi de l'Angonella, en molt bon estat de conservació. Nosaltres hem de continuar les marques del GR, que continuen a mà esquerra del refugi per creuar el riu per sobre d'un petit pont. Si hi ha neu costa una mica de veure-les. No ens hem de confondre amb el sender ben fressat que surt del mateix refugi en direcció als estanys del Mig i de Dalt d'Angonella. El nostre anirà W i un cop passat el riu en direcció S.

A l'altra banda del riu un rètol ens indica també cap als estanys i cap al pic del Clot del Cavall. Comencem a pujar un nou esglaó que ens situa poc després al marge esquerra de l'estany de Més Avall de l'Angonella. Nosaltres el vam trobar mig glaçat. Seguint les marques vermelles i blanques arribem als clots que porten el nom d'aquest estany. El terreny presenta molts relleus i ens haurem de fixar en les marques; però si el dia és clar no té cap pèrdua, doncs davant nostre veurem de seguida el coll que separa la serra del cim del Clot del Cavall i la carena de mena cap al pic de la Burna. Aquest es reconeix fàcilment per la seva antena de repetició.

En aquest punt vam pensar en dues opcions: o bé continuar el GR fins l'esmentat coll, o bé anar en direcció gairebé W per atènyer directament el cim de la Burna per uns pales molt suaus. Vam escollir aquesta última, doncs ens va semblar més ràpida que fer tota la carena des del coll fins al cim, i també per la gran quantitat de boira que començava a aparèixer darrera la carena. De totes formes la boira ens va agafar de ple al cim.

El retorn el vam fer pel mateix recorregut. Les possibilitats però són moltes: es pot continuar fins al pic de les Fonts, fer tot el circ, o bé baixar fins a Arinsal.

TEMPS:

-Des de Llorts fins a la Borda de la Mollera: 40 minuts.
-Fins al refugi de l'Angonella: 2.20 h.
-Fins al cim: 3.50 h.
-Fins al punt de sortida: unes 6.30 h.