12/31/2012

Bastiments

Un altre clàssic que vam repetir l'hivern del 2011: volta al circ d'Ulltdeter. L'únic tram de neu important va ser al coll de la Marrana, on ens vam posar els grampons. L'indret és molt bonic, amb moltes rutes per fer i desfer. La volta la vam fer en el sentit de les agulles del rellotges: Coll Marrana, Bastiments, Pic de la Dona i Vallter2000. En resum: 10 km en unes 5 h, amb uns 900 m de desnivell. Fàcil amb raquetes la segona part d'aquesta ruta: Vallter-Pic de la Dona per Portella de Morens o la de Mentet (aquí cert perill d'allaus).

FOTOS:

Pic de Bastiments

Coll de la Marrana

Els 2 camins per pujar al Coll de la Marrana

Pic de Bastiments des del Coll

Coma del Freser, amb el Balandrau al fons

Deixant la Coma del Freser a l'esquena

Vallter 2000

Coll de la Marrana poc abans d'arribar a l'Esquena de l'ase

Esquena de l'ase, amb el Pic de la Dona al fons

Bastiments des del Pic de la Dona

Portella de Mentet amb el Canigó al fons

Baixant des de la Portella de Mentet

Deixant la Portella de Mentet a l'esquena
VÍDEO:

TRACK:

Podeu veure el track aquí.

DESCRIPCIÓ:

ACCÉS: C17 a Vic i Ripoll. Des d'aquí agafar la C-26 en direcció a Sant Joan de les Abadesses i Camprodon. Després ens desviem per la GIV-5264 fins a Setcases. Aquí una carretera indicada ens porta a les pistes de Vallter 2000. (Podeu consultar Google Maps aquí).

RUTA: si desitgeu fer la ruta en el sentit que la vam fer nosaltres, pareu atenció al lloc on aparcar: gairebé al final de la carretera que puja a Vallter 2000, poc abans dels revolts finals molt marcats, veurem un petit aparcament. Si passessim de llarg, a uns 100 m veuríem a mà dreta la petita pista d'aterratge per als helicòpters.

Agafem el camí que puja en direcció W, indicat cap al refugi d'Ulldeter. Hi arribem en uns 20 m. Des d'aquí no perdrem el GR que passa pel refugi i arriba en 1.30 h al coll de la Marrana, seguint una pista que queda als peus del Gra de Fajol. Es recomana agafar el coll de la Marrana per la part que queda més a prop del Gra de Fajol, doncs les pendents són menys acusades. Al track veureu que voregem un resalt o relleu a mà esquerra.

Un cop al coll veiem fàcilment el camí a seguir fins al Bastiments, on arribem en 1 ó 1.30 h més. El camí fa zig-zag per la aresta SE del cim. Un cop a dalt les vistes són fabuloses: coma del Freser, coma de Tirapits, circ de Bacivers, circ d'Ulldeter i fins i tot el massís del Canigó. Per fer el recorregut nostre us heu de situar al costat de la creu que hi ha a pocs metres del veritable cim. Baixarem primer per una carena poc pendent (NE) en un principi. El segon esglaó per situar-nos a l'Esquena de l'Ase és un xic més pronunciat.

Passem doncs Esquena de l'Ase, el Coll de la Geganta (mireu a banda i banda, doncs permet variar la ruta: baixar a Ulldeter, o a la banda contrària: Bacivers). Resseguim sense complicacions la carera fins al Pic de la Dona, on arribem aprox. a les 4-4.30 h de marxa. Baixem en sentit SE per un sender ben fressat si no hi ha neu. Abans d'arribar a la portella de Mentet passarem per una gra roc que el camí evita per la dreta. De seguida arribem a la portella, on hi ha un pal indicador.

Ara baixarem tot avall (SW) cap a l'aparcament, bé pel mateix torrent o per un camí a mà esquerra en el sentit de la marxa. Un cop a les pistes caldrà baixar per la carretera uns 500 m fins on hem deixat el vehicle.

TEMPS:

-Del pàrquing al refugi: 20 m.
-Fins al coll de la Marrana: 1.30 h.
-Fins al Bastiments: 3 h.
-Fins al Pic de la Dona: 4-4.30 h.
-De nou al pàrquing: 5-5.30 h.