2/22/2013

Clarabide i Gías

Aquesta és una sortida que vam realitzar els dies 22 i 23 de juliol del 2012 a prop de Benasque. La ruta la vam fer en dos etapes: la primera des de l'aparcament indicat a la descripció fins al refugi d'Estós: una agradable passejada de 2 h de poc més de 500 m de desnivell. La segona etapa va des del refugi fins als pics de Clarabide i el Gías. És tracta de 4 tres mils sencills, els nostres primers. En resum van ser uns 10 km., amb 1200 m de desnivell, fets aproximadament en 5-6 h.

FOTOS:

Palanca de Aiguacari

Refugi Estós

Estanys de Gías

Port de Gías, amb uns amics de Madrid

Estanys de Clarabide (França)

Un dels cims Clarabide, amb el Posets al fons

Anant cap al Clarabide occidental

Vall de Gías, desfent el camí

Final de trajecte, tornant cap al refugi

TRACK:

Us podeu descarregar el "track" aquí.

DESCRIPCIÓ:

ACCÉS: des del poble de Benasque anar en dirrecció a França (A-139). Entre el quilòmetre 63 i el 64 hi ha un desviament a l'esquerra indicat, que mena al camping Aneto i la Vall d'Estós. Deixem el cotxe al final de la pista, on hi ha un pàrquing (l'any passat no era de pagaments; sembla ser que abans sí).

Ver Benasque-Vall d'Estós en un mapa más grande

RUTA:

Primera etapa: des de la part superior del pàrquing puja un caminoi, de seguida pista que sense cap dificultat d'orientació mena en un parell d'hores fins el refugi d'Estós. És a més part del GR-11. Passarem en aquest ordre per: l'embals d'Estós, la Cabana de Santa Ana, la palanca de la Ribera, la de Batisielles, i abans d'arribar a la palanca del Turmo i la cabana del mateix nom, veurem indicades les Gorges Galantes. Paga la pena entretenir-se: són uns cascades espectaculars. Arribem finalment al regufi guardat, amb uns 100 llits. És acollidor i el personal agradable.

Segona etapa: darrera de l'edifici dels lavabos surt un caminoi (NE-E) que porta a la vall de Gías. De seguida arribem al peu d'un barranc que anem remuntant pel camí. Diguem que la ruta no té pèrdua (en gral. orientació NW), senyalitzada de tant en tant amb fites. Remuntarem tot el barranc fins arribar als dos "ibones" de Gías: el petit i el gran. Des d'abans del petit podem veure a mà esquerra la gran mole del Gías.

Situats a l'"íbón" superior tenim davant nostre el port de Gías. A mà dreta d'aquest veiem la curiosa i imponent cresta de la Punta Lourde Rocheblanve i del pic de Gourgs Blancs. Nosaltres superarem una zona de rocams fins al port de Gías (NW). La pujada és fàcil, cap pas tècnic. Un cop al port tenim a la nostra esquerra el pic de Clarabide Oriental (3004 segons l'Alpina), que assolim també sense dificultats. Ens queden dos Clabadide més: el del mig i el més occidental. Segons quines ressenyes publicades tots dos tenen més de 3000 m, a l'Alpina però només està indicat un de 3006. Nosaltres comptem tres 3000 (per una vegada que els fem!!). Resaltar que al més occidental d'aquests cims s'accedeix baixant per una mena de canal (veure foto), donant la volta a una roca i pujant al cim, ajudant-nos amb les mans. El vam trobar però fàcil, nosaltres que gairebé no grimpem.

Si desitgem fer el Gías (3002 segons Alpina), hem de retornar al primer dels Clarabide. Veurem clarament el camí que per la carena porta al cim (SE). D'entrada sembla complicat, però un cop al peu del cim es veuen clarament els passos. Farem servir les mans. La baixada tampoc és difícil, parant només una mica d'atenció.

Podem desfer el camí de tornada pujant al Clarabide oriental i baixant pel port de Gías, però si ens volem aventurar podem descendre per la "brecha" de Gías. El descens és una mica incòmode, però vas fent sense més complicacions, fins enllaçar en un punt amb el camí que hem fet de pujada. Des dels "ibones" la ruta de retorn és també clara.