10/12/2012

Cap de Llosada

El diumenge 7 d'octubre del 2012 vam realitzar una llarga, bonica i entretinguda excursió per dues valls franceses, sortint del Coll de Pimorent i pujant un modest cim: el Cap de Llosada. És un total de 16.5 Km, fets en 6.30h, però es pot escurçar considerablement com comentem a la ressenya. El desnivell acumulat és d'aproximadament 1000 m. Malauradament ens vam deixar la càmera a casa, o sigui, que en aquesta entrada no podrem penjar fotos de la mateixa excursió.

FOTOS:

Coll de Pimorent amb vistes cap a Andorra

Pic de la Mina, amb el Pas de la Casa al fons a l'esquerra

TRACK:

Podeu clicar aquí per consultar i descarregar-vos el track.

DESCRIPCIÓ:

ACCÉS: des de Puigcerdà agafem la carretera que passa per Bourg-Madame i després la N-20 que es dirigeix a Andorra. Passem pel poble de Porté. De seguida tenim l'opció de prendre pel túnel del coll Pimorent o no. No l'hem d'agafar. Al coll hi ha un hotel i davant mateix una ampla esplanada per aparcar.

RUTA: a l'altra banda de la carretera (NE) comença una pista que hem de seguir. Si volguéssim escurçar en uns 4 km la ruta, podem agafar el cotxe (4x4) i deixar-lo al final de la pista, al peu de la bassa Mercader. Em qualsevol dels dos casos deixarem a mà dreta el camí que va a la Coma-rossa, i una mica més endavant la pista que porta a l'Ospitalet i al Tossal Mercader. La pista a seguir és de totes maneres més que evident, doncs ressegueix tota la coma d'en Garcia (o Engràcies, segons quina guia llegeixis). Si consulteu el track veureu que en aquesta pista hem fet una volta descomunal, que no cal fer-la: nosaltres portàvem gos i la vall estava plena de bestiar.

Arribem doncs a una mena d'aparcament. Si volem visitar la bassa de Mercader cal prendre un caminoi (W) que en pocs minuts et situa a sobre del pàrquing. Si volem continuar cap a la portella d'en Garcia ens hem de fixar en traces de camí que neixen a la dreta del pàrquing (E), i remuntar fins a una mena d'esglaó. A mà esquerra tenim un torrent: vam veure una excursionista que el seguia en lloc de les traces esmentades, i va fer força drecera.

Des de la portella d'en Garcia es podria fer una ruta alternativa: Tossa Rodona, Puig de Trespunts, Pic Querforc, Tossal Mercader i la pista que porta a la coma d'en Garcia i que hem esmentat abans. Nosaltres vam descendre cap a la portella de Cortal Rossó (SE), a la dreta del qual i gairebé al mateix nivell es troba l'estany de Coma d'Or.

Normalment la gent tira cap al puig de Coma d'Or, que queda davant nostre i al qual s'arriba per un camí molt marcat. Vam deixar aquesta opció perquè hi ha una cresta aèrea i exposada. No som tan valents. A mà dreta del camí que porta al Coma d'Or està la carena ampla que puja al Cap de Llosada (2724 m).

La tornada la vam fer per la Coma-rossa, que es troba als nostres peus. Si consulteu el track veureu que vam baixar des de l'estany de Coma d'Or resseguint (SE) més o menys un HRP que mena a la portella de Lanós. Pensem que la millor opció és evitar aquesta volta i baixar directament des de l'estany en direcció S, tenint com a fita la llarga pista que recorre la coma a la nostra dreta segons baixem.

Un cop a la pista la tornada no té cap dificultat d'orientació, doncs hem de continuar-la fins a la coma d'en Garcia, a la cruïlla que hem indicat al començament.

TEMPS APROXIMAT:

-Del coll de Puymorent al Cap de Llosada: 3h (nosaltres, que vam donar una senyora volta. Es poden fer en 2.15h aprox.)
-Del Cap de Llosada fins al pàrquing: 3.30 h (però evitant anar cap a la portella de Lanós, es pot fer en 2.30h aprox.)