9/03/2015

Perafita i Monturull

Excursió circular realitzada el 30 d'agost del 2015 amb els pics de Perafita i Monturull com a protagonistes, al límit de la Cerdanya i Andorra. Unes 4.30 hores de marxa, un desnivell acumulat d'uns 800 m i 10 km de recorregut. El marc és ideal per fer-ho amb família, amb l'alicient dels estanys de la Pera i del refugi guardat del mateix nom. Nosaltres però vam fer nit al refugi del Cap del Rec.

FOTOS:

TRACK:

Podeu descarregar-vos el track aquí.

DESCRIPCIÓ:

El punt de sortida és el refugi lliure de les Pollineres. Es pot accedir des de Lles de Cerdanya (on s'hi arriba des d'un trencall a la carretera N 260, passat Martinet en direcció a la Seu), i després per pista asfaltada fins al refugi del Cap del Rec. Des d'aquí surt una pista de terra d'uns 8 km amb molts bonys fins al refugi de les Pollineres. Deixem el cotxe en una cruïlla de pistes (la que arriba en uns metres a l'esquerra a aquest refugi) i la pista barrada de la dreta que porta als estanys de la Pera.

També hi ha una pista de terra que arriba a les Pollineres des d'Arànser (on s'hi accedeix per la mateixa carretera que porta de Martinet a Lles).

Venint des de Lles, a la corva anterior a la pista barrada que porta als estanys, veurem que surt un camí (en sentit general NW) cap als estanys, indicat i amb marques de GR al llarg de tot el recorregut + marques grogues. Aquest camí ens estalvia la pista i fa drecera a través d'un bosc molt exòtic, amb cascada inclosa.

En uns 50 minuts arribem a la pista molt a prop de l'estany primer, amb el Perafita al fons. Pal amb indicacions: podem seguir per la mateixa pista fins al refugi dels estanys de la Pera (amb alguna drecera), o bé continuar el GR que passa a la dreta d'un petit turó i en uns 10 min hi arriba igualment.

Des del refugi hem de seguir les senyals del GR (N-NE) que s'adreça a collet de Sant Vicenç, ben visible des d'aquí. Nosaltres vam evitar arribar al refugi i en una de les darreres voltes de la pista vam seguir una indicació cap al Perafita i vam tirar pel dret, trobant-nos més envadant amb el GR en una plana amb aiguamolls. El GR gira cap a NW per sobre d'aquesta plana en direcció al collet.

Un cop al collet pujar al cim es fa força còmode per les àmplies i arrodonides pales. Des del cim les vistes a Andorra són realment maques. A nosaltres ens va acompanyar el temps i ens vam entretenir una bona estona.

La ruta és prou evident en tot moment, però fixeu-vos bé des del cim del Perafita en el camí que baixa en diagonal des del cim del coll de la Barra fins arribar a la bassa de Claror: potser és millor fer el descens per aquí, que no pel caminoi dret que baixa des del coll del Monturull. En fi: ens hem d'adreçar al Monturull per una cresta entretinguda (utilitzarem les mans en algun moment), però gens tècnica.

El descens del Monturull cap al coll del mateix nom i el cim del coll de la Barra és fa en pocs minuts. Des d'aquí busqueu les fites que ressegueixen el camí que baixa en diagonal, doncs al principi no es veuen les traces. Arribats a les bassa anem seguint aquestes fites fins arribar a la pista, al costat del primer estany de la Pera i ja podem baixar pel mateix camí del bosc per on hem pujat.

Temps

-Des del refugi de les Pollineres fins al pic de Perafita: 2 h.
-Fins al pic de Monturull: 3 h.
-Novament fins a Pollineres: 4.30 h.